Új közlekedési szabályok vethetnek véget az elektromos rollerrel kapcsolatos jogi problémáknak
Amíg ez bekövetkezik, feltérképeztük, miként lehet jelenleg a kissé zavaros jogi környezetben törvényesen használni ezeket a közlekedési eszközöket.
A felgyorsult világ technikai vívmányai rendre kihívások elé állítják a jogtudományt, nincs ez másként az elektromos rollerek esetében sem. A bérelhető e-rollerek egyfajta megosztott szolgáltatásként az európai nagyvárosok kedvelt közlekedési eszközeivé váltak a 2010-es évek végére. Használatuk egyszerű és kényelmes, nem drágábbak más közlekedési módnál, ellenben rugalmasságot biztosítanak a városi forgatagban, ahol gyakoriak a forgalmi dugók. Nem csoda, hogy a magánhasználatra vásárolt e-rollerek is megsokszorozódtak, Magyarországon jelenleg 50-60 ezerre becsülik az e-rollerek számát. Jogi szabályozásuk – vagy épp ennek a hiánya – számos kérdést vet fel, amelyek pontos megválaszolása még várat, de addig is igyekszünk segítséget nyújtani azoknak, akik mégis igyekeznek szabályosan közlekedni.
Sok a bizonytalanság
Ezen kétségtelenül praktikus közlekedési eszközök ugyanakkor rendkívül veszélyesek is. Viszonylag magas sebességet képesek elérni, rengetegen használják vezetői engedély, sőt sok esetben alapvető közlekedési ismeretek és védőfelszerelés nélkül. Ebből kifolyólag gyakoriak az olyan, sokszor súlyos balesetek, amelyekben elektromos roller is érintett.
Jogi bizonytalanságot jelent ugyanakkor, hogy a hatályos KRESZ nem ismeri az elektromos roller járműkategóriát, a közlekedésben elfoglalt helye nincs tisztázva. A szabályozással kapcsolatos problémákkal az Országgyűlés évek óta foglalkozik, 2019-ben a belügyminiszter egy képviselői kérdésre válaszolva a segédmotoros kerékpárokkal vette egy kalap alá az elektromos rollereket. Ezt később az ORFK is megerősítette egy körlevélben, ami azonban nem minősül jogszabálynak.
A segédmotoros kerékpárokat hatályos KRESZ rendelkezései szerint:
• vezetői engedély birtokában,
• helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kivilágítva,
• bukósisakot viselve lehet használni.
Továbbá e járművek az úttesten közlekedhetnek, a járdán nem, kerékpárúton pedig csak lakott területen kívül. Aki nyitott szemmel jár az utcákon annak nyilvánvaló, hogy ezen kritériumoknak a rolleresek a legtöbbször nem felelnek meg, és ez bizony sok problémát okozott az elmúlt években.
Elég csak annak a debreceni személynek az esetét említeni, akit ittas gépjárművezetés bűncselekményének elkövetése miatt 2021-ben 150 ezer forintra büntettek, valamint 10 hónapra eltiltották a közúti járművezetéstől, mert elektromos rollerét néhány sör elfogyasztása után vezette. Az érintett nem nyugodott bele a büntetésbe, a rendes jogorvoslati utak kimerítése után az Alkotmánybírósághoz fordult, mondván az elektromos rollerről, mint az ittas állapotban történő járművezetés vétségének lehetséges elkövetési eszközéről az elkövetés idején a jog nem rendelkezett.
A panaszt a napokban a napokban utasították el. Az alkotmánybírók többségének értelmezése szerint ugyanis a Kúria 2022 októberében megszüntette az elektromos roller valamely járműkategóriába való besorolásának hiányából eredő jogbizonytalanságot, amikor kimondta, hogy a következetes bírói gyakorlat szerint gépi meghajtásúnak kell tekinteni azokat a közúti járműveket, amelyeket beépített erőgép hajt. Az Alkotmánybíróság kifejtette azt is, hogy ebben az esetben a visszaható hatály tilalmára nem lehet hivatkozni, ugyanis a tilalom a jogszabályok értelmezésére nem vonatkozik. Azt, hogy a helyzet nem ennyire egyértelmű, jól jelzi, hogy három alkotmánybíró is különvéleményt fogalmazott meg. [1]
Nemzetközi kitekintés
A probléma hazánkban nem egyedülálló, ezt kitűnően szemléltetik az egyes országokban a bérelhető rollereket érintő radikális intézkedések. Máltán 2024 márciusától csak magántulajdonban lévő e-rollert lehet használni. A bérlést tiltó indokok között szerepel az alkoholos befolyásoltság alatt álló, jellemzően turisták által okozott balesetek sokasága, valamint az is, hogy a járdán hagyott járművek a teljes járdafelületet elfoglalják, megkeserítve ezzel a gyalogosok és kerékpárosok mindennapjait. Párizs helyi népszavazás útján első európai fővárosként üzent hadat a villámkölcsönzések okozta áldatlan állapotoknak, a szavazók 90 százaléka úgy döntött, hogy nem szeretné, ha a fények városát továbbra is elárasztanák a bérelhető elektromos rollerek. [2]
Az Európai Unió is foglalkozik a kérdéskörrel, 2022-ben az EU tagállamaiban 11 olyan haláleset történt, amelyben elektromos roller is érintett volt. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes szabályrendszer kidolgozását szorgalmazza, 16. betöltött életévhez kötnék a jármű közúti forgalomban történő használatát, valamint kötelezővé tennék a bukósisak viselését is.
Mi lehet a megoldás?
Magyarországon évek óta napirenden van a közlekedési szabályok reformja, amely egy KRESZ-módosítással, esetlegesen egy teljesen új KRESZ megalkotásával valósulhat meg. Bárhogy is döntsenek a jogalkotók, egy biztos: konkrét közlekedési szabályok meghatározásával az elektromos rollerekkel kapcsolatos joghézag is orvosolva lesz.
Fontos és sürgető, hogy konkretizálva legyenek ezek a szabályok, hiszen egy hétköznapi használó valószínűleg nincs tisztában azzal, hogy a bírósági gyakorlat szerint szabálysértést követ el, amikor vezetői engedély hiányában, vagy enyhén alkoholos befolyásoltság alatt vezeti járművét.
Amennyiben a KRESZ rendelkezne az elektromos rollerekkel kapcsolatos részletes és egyértelmű szabályokról, vélelmezhetően az ilyen jellegű közlekedési balesetek száma is csökkenne.
Az egyeztetések után valószínűsíthető, hogy végsebesség, motorteljesítmény, és tömeg alapján fogják kategorizálni az e-rollereket.
Az előzetes elképzelések szerint azon járművek esetén, amelyek maximális sebessége nem képes meghaladni a 25 km/órát a kerékpárokhoz hasonló szabályozás lesz az irányadó, míg a 25 km/órás sebességet meghaladó e-rollerek esetében a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó jogszabályanyag lesz mérvadó. [3]
Azt, hogy új közlekedési szabályok milyen konkrét rendelkezéseket fognak tartalmazni, remélhetőleg minél hamarabb megtudjuk, hiszen akár már az idei évben az Országgyűlés elé kerülhet a javaslat.
Addig is a jogbizonytalanság miatt felhívjuk a figyelmet arra, hogy amennyiben arra van lehetőség lakott területen kívül célszerű a kerékpárutat használni az e-rollerezőknek, kerékpárút hiányában vagy lakott területen az úttesten közlekedhetnek, vagy a járdán tolhatják járművüket.
Lényeges azonban, hogy minden esetben:
- vezetői engedély birtokában,
- helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kivilágítva,
- bukósisakot viselve szabad e-rollert vezetni, és még
- a csekély mértékű alkoholfogyasztást is mellőzni kell vezetés előtt.
Annak, aki bármilyen formában érintett elektromos rollert is érintő balesetben, esetleg megbüntették szabálytalan rollerezés miatt pedig célszerű jogi segítséget kérnie.
[1] https://hvg.hu/itthon/20231020_altkotmanybirosag_ittas_rollerezes_buntetes
[2] https://hirado.hu/kulfold/cikk/2023/10/20/malta-is-betiltja-a-berelheto-elektromos-rollereket
[3] https://hvg.hu/cegauto/20220908_Meg_iden_rendezodhet_milyen_Kreszszabalyok_vonatkoznak_az_elektromos_rollerekre